-

عايدة غنيم: توقعت تقديم بطولات بعد "الحاج متولي"

عايدة غنيم: توقعت تقديم بطولات بعد
(اخر تعديل 2023-07-20 21:57:21 )
بواسطة

استذكرت الممثلة المصرية عايدة غنيم مشاركتها في مسلسل "الحاج متولي" بعد مرور أكثر من 20 عاما على عرضه، كما تحدثت عن سبب غيابها عن الساحة الفنية وقلة مشاركاتها وظهورها.

وقالت غنيم خلال استضافتها في برنامج "كلام الناس" المذاع على شاشة "MBC" تقديم الإعلامية ياسمين عز: "لم أتوقف عن التمثيل بس هنا في مصر الموضوع صعب وكلمت ناس كتير في الفن واللي كان بيتقال مش في ايدينا حاجة نعملها لكن أنا اشتغلت في عمل لبناني وقعدت شهر في سوريا نصوره".

وأضافت: "كنا في مسلسل الحاج متولي عيلة بجد والكواليس كانت حلوة جدا وكنا بنفطر مع بعض، وعايدة رياض قالتلي انهم بيدوروا على بنت تعمل بنت نور الشريف، ولما روحت قالوا هياخدوا دور سعدية فزعلت وعيطت وكلمت عايدة رياض وقالتلي المسلسل بتاع نور الشريف لو طالعة بدور صغير هتتشافي فقولت أجرب".

وتابعت الممثلة المصرية:"ولحد دلوقتي على علاقة بعايدة رياض وبكلمها وبنتواصل مع بعض في المناسبات لكن مش بيصادف اننا نشوف بعض".

وكشفت عايدة غنيم سبب رفضها المشاركة في مسلسل "العطار والسبع بنات"، بعد مشاركتها في "الحاج متولي" قائلة: "هو مش رفض بالمعنى ولكني مكنتش فاضية وبسافر، وكمان مكنتش حاساه دور كبير، ولكني حسبتها غلط، ومكانش فيه حد يوجهني صح، وكنت فاكره بعد الحاج متولي هعمل بطولات زي غادة عبد الرازق وسمية الخشاب وده غباء مني".

وكانت عايدة غنيم شاركت في مسلسل "الحاج متولي" الذي عرض في عام 2001 وحقق نجاحا كبيرا، والتي دارت أحداثه حول "متولي" وهو رجل يبدأ حياته من الصفر، حيث يعمل لدى تاجر أقمشة يثق به كثيرًا، وبعد وفاة التاجر يتزوج متولي من أرملته وينجب منها، لتتوفى هي، ويدير هو الثروة كلها، حتى يصبح من أكبر التجار في المنطقة، لتتوالى بعدها زيجاته الواحدة تلو الأخرى.